Fördelarna med att dela med sig av kunskap och expertis

Det började pratas i olika forum om att det hade dykt upp en sida på nätet som heter ”Transforming embedded”. Och att artiklarna där delade med sig av matnyttiga och insiktsfulla tankar om ämnen rörande ”embedded” och digitalisering. När vi sen fick höra att det var ett Sigma bolag som stod för innehållet blev vi nyfikna på att höra mer om deras tankar kring att dela med sig av sin expertis.

Amer Hadsvik at Sigma Technology in Stockholm

Vi letade upp personerna bakom Transforming Embedded och stämde träff med Amer Hadsvik och Daniel Thysell på Sigma Technology i Stockholm för att höra mer. Vad är egentligen syftet med att dela med sig av sin kunskap? – Det primära syftet är att vi vill skapa en plattform där vi får en chans att dela med oss av vår kunskap och det vi brinner för som yrkespersoner, säger Amer. Responsen har varit god på de artiklar som publicerats och nu går de in i nästa fas för att utvidga konceptet till att även vara en plattform där deras medarbetare kan vara med och visa upp sin expertis. En möjlighet för dem att synas och bygga sitt eget varumärke.

Nu i uppstarten handlar det om att sprida ordet och inspirera fler till att börja skriva artiklar. Den typiske skribenten eller experten är en medarbetare som brinner för något och är väldigt kunnig om just det området. Som konsult kommer man ofta i kontakt med flera olika tillvägagångsätt och efter ett tag så blir det en erfarenhet som går att använda i det dagliga arbetet. – Detta är ett ypperligt sätt för våra konsulter att få ut denna erfarenhet till fler, säger Daniel. – Och vi har fått samtal från både nya och befintliga kunder som läst och vill att vi ska vara med att implementera dessa nya tankar och idéer i hela organisationen, fortsätter Amer.

Den största utmaningen för Amer och Daniel är att få de nya skribenterna att våga bli mer ”tillgängliga” i sitt sätt att skriva. Att våga vara något mer ”populistiska” och något mindre vetenskapliga. Utan att för den sakens skull tappa seriositeten i artiklarna. – Det gäller ju att få folk att vilja läsa din artikel och då kanske det krävs en ”säljande” rubrik, säger Daniel som också berättar att han tyckte just den biten var svår i början.

”Det händer något magiskt när man sätter sig ner och börjar formulera det man kan så väl och brinner för och gör varje dag.”

En annan fördel som de vill förmedla till blivande skribenter är att när man sätter sig ner för att formulera sin kunskap, paketera sin expertis så utvecklar man sig själv som yrkesperson. – Det händer något magiskt när man sätter sig ner och börjar formulera det man kan så väl och brinner för och gör varje dag, säger Amer. – När man sen ser att det man skrivit får spridning och att folk uppskattar det man satt på pränt så sträcker man på sig lite till, fyller Daniel i.

 

För att få bra spridning på ämnena och även driva en fråga framåt så har de ett ”content-råd” som har koll på vad som kan vara ett relevant ämne för stunden. De som skriver kan egentligen välja vilket ämne de vill, så länge de har något med digitalisering och embedded att göra. –Vi har ganska generösa gränser för vad man får skriva om,  säger Daniel. Ibland väljer de vinkling på en artikel för att den ska vara med och mjuka upp ett ämne, så de kan ge läsarna en gemensam bild av det som de vill nå ut med och Daniel som är content manager har ett övergripande ansvar men det är rådet som bestämmer vilka ämnen som hamnar i ”batchen” som sen blir artiklar.

”Dialogen med kunder som har läst våra artiklar har blivit rakare på något vis. De har fått en annan syn på vår och skribentens kompetens och expertis.”

– Responsen har varit överväldigande säger Amer och Daniel. Både kunder, egna medarbetare och personer som varit intresserade av oss som arbetsplats har hört av sig. – Det verkar som om vi har hittat en relevant ton som attraherar en ganska bred publik, om än inom ett snävt ämne, säger Daniel. – Dialogen med kunder som har läst våra artiklar har blivit rakare på något vis. De har fått en annan syn på vår och skribentens kompetens och expertis, säger Amer. – Ja, det har ringt kunder och sagt rakt ut, ”att det där ni skrev om, vill vi ha hjälp med”, säger Daniel stolt. Även internt på Sigma har de fått fin respons. Och de har nu dragit igång ”webinarium” där deras medarbetare kan följa streamade seminarium där de får lära sig mer om hur man bäst delar med sig av sin expertis och skriver relevanta texter. Förra veckans seminarium hade hela tio deltagare och intresset bara växer. – Jag tror att vi börjar tränga igenom med vårt budskap om varför det är bra att anmäla sig till att vara med och skriva ”insights” på Transforming embedded, säger Amer. De menar att om du skriver och formulerar dig som expert så är det början på att skapa sig ett namn, att bli mer attraktiv som konsult.

Daniel Thysell at Sigma Technology in Stockholm

De sprider idag ordet om Transforming Embedded i sociala medier, främst då LinkedIn. Och trots att det är ett helt nystartat initiativ så har de i dagsläget redan mer än 500 personer på mailinglistan, som alla får ut ett mail när en ny artikel ligger uppe. – Vi har inte medvetet gått ut och marknadsfört Transforming Embedded, utan låtit den växa organiskt och i takt med att mängden med delad kunskap i form av artiklar växer, säger Daniel. – Ja, vi har ingen brådska, vi ser att det finns intresse, nu gäller det att vi fortsätter skapa relevant innehåll för våra läsare, fyller Amer i.

Namnet, Transforming Embedded, kommer ifrån att deras kollega Tomas Gidén närde en dröm om att skriva en bok om hur hela branschen håller på att förändras och hur den växer åt alla håll och kanter. Boken kanske kommer men just nu är Tomas en av de drivande skribenterna, en av experterna.

Vad är då nyttan med att dela med sig av sin kunskap? Enligt Amer och Daniel så är nyttan mer än en. – Dels blir vi synliga i branschen och så har vi mutat in att vi har en ledande roll i förändringen av branschen, säger Amer. – Sen är det ju det att vi ser hur utvecklande det är för våra experter, säger Daniel. – Det är ju i grunden ganska mänskligt att dela med sig, särskilt om man sitter inne med en specialkompetens, fortsätter Amer.

När vi frågar om de inte är rädda för att konkurrenterna tar det de skriver och gör till sitt, så lutar de båda sig lugnt tillbaka. – Att dela med sig av kunskap kan aldrig vara fel. Och att vara orolig för plagiat kan man ju vara men det är egentligen bara slöseri med energi säger Amer.  – Vi kommer från en företagskultur där verkställande och passion är så hårt sammankopplade. Så även om någon tar en idé eller en kunskap, så är det omöjligt att ta den passion som den är sprungen ur. Och då blir det aldrig lika bra som originalet, avslutar Daniel.

Vi avrundar och tackar för pratstunden och vi går därifrån med en ganska härlig känsla i kroppen om hur givande det är för den personliga utvecklingen och för affärerna att dela med sig av sin kunskap, sin expertis och sina insikter.

Läs mer om Transforming embedded och ta del av artiklar, guider och mycket mer på transformingembedded.com.

Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta surfa på webbplatsen antar vi att du accepterar att vi använder cookies. Läs mer här.

Jag fattar