Vi bygger broar mellan människa och maskin

Alla Sigma-bolag strävar efter att vara med och bidra till en bättre morgondag. Och när man pratar om morgondagens teknik så är det nästan omöjligt att inte snegla mot fordonsindustrin. En bransch som står på gränsen till enorma förändringar där interaktionen mellan människa och maskin kommer att se helt annorlunda ut i framtiden.

Vi är tillbaka i på Lindholmspiren i Göteborg och den här gången ska vi besöka Sigma Industry West. Men det blir ett kort besök på deras kontor, vilket är synd för det har varit nominerat till Sveriges snyggaste kontor. Vi är här för att träffa Stefan Pihlgren som är UX-designer på Sigma Industry West. Stefan tar emot oss, bjuder på en snabb kopp kaffe innan han tar oss över till piren bredvid Lindholmspiren där hans arbetsplats på CEVT finns. CEVT, eller Chinese European Vehicle Technology, är ett Geely-ägt R&D-bolag som jobbar med allt som har att göra med att utveckla personbilar. Här delar han sin tid på två uppdrag, Connected cars & User experience och på innovationsavdelningen. Stefan jobbar främst med bilmärket Lynk & Co, som lanserade sin första modell i slutet av 2017. Ett bilprojekt och som väcker mycket nyfikenhet bland såväl bilintresserade som allmänheten. Stefan jobbar med interaktionsdesign, det vill säga allt det i en bil som interagerar med förare och passagerare. Något som numer samlas under begreppet UX-design.

Man skulle kunna säga att det är just trafiksäkerhet som vi sysslar med.

– Vi som jobbar med UX-design här, gör det i mindre grupper som består av personer med olika kompetenser, säger Stefan när vi frågar om det finns särskilda processer när man jobbar med UX.

I gruppen ingår förutom en UX-designer även en grafisk designer och en prototypare. De jobbar agilt och med SCRUM som arbetssätt. Det är inga långa processer utan de jobbar i sprintar för att sen bjuda in tex interiördesigners, presentera och stämma av om de är på rätt väg. Processen upprepas tills dess att ett tillfredsställande resultat uppnåtts. När en idé kommit tillräckligt långt hamnar den till slut i testriggar eller prototyper för att där testas ytterligare. När man jobbar med bilindustrin blir uppdraget betydligt större för en UX-designer och det blir mer än det som händer på en skärm som ska designas. Här kommer knapparna och reglagen in. Och när vi frågar hur mycket fokus man som UX-designer har på trafiksäkerhet så lyser Stefan upp lite extra.

– Vi jobbar väldigt mycket med trafiksäkerhet, säger Stefan och berättar om hur de lägger ner mycket arbete på att minska ”driver distraction”.

– Man skulle kunna säga att det är just trafiksäkerhet som vi sysslar med, fortsätter Stefan. Allting går framåt och funktionerna i bilen går långt utöver det som bara krävs för att köra fordonet. Och när de arbetar med användarvänligheten så finns det olika vägar att gå, antingen tar man bort en funktion som skulle kunna vara ett distraktionsmoment eller så ser man till att minimera riskerna, eller rent av designa bort dem.

Det är det sistnämnda som Stefan och hans kollegor jobbar med, att ta bort riskerna och samtidigt förenkla och förbättra för föraren. Enligt Stefan skulle man kunna ha alla knappar och reglage på en skärm. Men då hade man åsidosatt säkerhetstänket. Det är därför det finns knappar och reglage som en förare ska kunna hantera utan att titta.

Det taktila är viktigt när man ska designa dessa reglage. Ett analogt och en till synes enkel utformning beror således inte på att den är en bilmodell av enklare slag. Utan att man har trafiksäkerheten i fokus. Framförallt gäller detta reglage som man som förare använder ofta men som nödvändigtvis inte är så avgörande för framförandet av bilen.

Det kan vara enkla saker som att höja volym på musikanläggningen eller att ändra kanal på densamma. Här jobbar de med viktning av information och interaktion baserat på begrepp ”frequency” och ”urgency”. Många pratar om HMI nuförtiden och vi var lite nyfikna på hur en UX-designer tänker kring ”Human-Machine Interface”.

– Det finns ju redan ”eye tracking” och hjärtfrekvensmätning, två bryggor mellan maskin och människa som bidrar till ökad trafiksäkerhet, berättar Stefan. Deras UX-arbete inkluderar med andra ord att hela tiden ha koll på dessa nya tekniker, som kopplar ihop människan med maskinen, eller i det här fallet fordonet.

När det gäller elbilar och framtidens AD-bilar så krävs det att vi alla, inte bara UX-teamen, blir bättre på att inse vikten av att jobba utifrån användarens beteende.

Bilindustrin står ju inför stora förändringar där förbränningsmotorerna på allvar har fått konkurrens av renare och mer hållbara kraftkällor. Men det är inte bara motorerna som tar enorma kliv mot framtiden, det är även hela sättet att köra och ta sig fram i trafiken som står inför stora förändringar. Hur ser då framtiden ut, vilken är den stora kommande trenden inom bilindustrin?

– Det som alla pratar om är helt klart AD (Autonomous Drive), självkörande bilar, säger Stefan entusiastiskt.

– Det är en fantastiskt spännande tanke där man måste hantera en enorm mängd aspekter av människors behov och beteende. Plötsligt behöver man också ta hänsyn till upplevelserna för de som finns utanför bilen, fotgängare, cyklister, bilister och andra medtrafikanter, fortsätter Stefan.

UX-designen blir även den annorlunda när föraren inte behöver ha all fokus på vägen. Men man märker hur komplicerad och mångfacetterad framtida självkörande bilar är när samtalet med Stefan fortsätter. Och frågorna, som måste besvaras innan det blir en acceptans för AD bland allmänheten är oändliga. När kommer folk bli helt bekväma med att sätta sig i en Level 5 AD-bil (Level 5 betyder att bilen kör helt själv) och låta den ta dem dit de ska? Men det är ju den utmaningen som enligt Stefan gör det så spännande att jobba med bilindustrin just nu. Det är generellt så att UX blivit viktigare nu när man jobbar med produktutveckling.

Det finns stora möjligheter att skaffa sig ett försprång mot sina konkurrenter genom att ta fram produkter som har en smart och väl genomtänkt UX-design. Särskilt nu när teknik och prestanda börja jämna ut sig bland tillverkarna.

Även om batteritid och räckvidd är väldigt viktigt så är det mindre fokus på tekniken. Och nu när de tekniska lösningar inte prioriteras så är arbetet med användarbehoven extra viktigt.

– När det gäller elbilar och framtidens AD-bilar så krävs det att vi alla, inte bara UX-teamen, blir bättre på att inse vikten av att jobba utifrån användarens beteende, säger Stefan som menar att det kommer att bli allt viktigare.

Vi avrundar på kontoret och tar oss ner i garaget för att ta en titt på en Lynk & Co-bil som representerar det som Stefan jobbat med den senaste tiden. I hissen vill vi höra mer om de UX-träffar som Sigma har arrangerat.

– Vi har samlat ett gäng med oss som jobbar med UX för att få en bättre inblick hur de jobbar med UX i sina projekt och uppdrag. Det är väldigt intressant med vad som egentligen går under begreppet UX-design. Det finns ganska många av oss som ser ergonomi som en viktig del, säger Stefan.

Det kommer att bli fler och mer omfattande UX-träffar framöver, där alla på Sigma kan få en bättre inblick i UX. På det här viset kan Sigma som bolag kan applicera det på fler områden och därmed hjälpa fler kunder att bli bättre på att utgå från människan, från användarens behov. Och hur Sigma som bolag kan vara med och bygga de där geniala broarna mellan människa och maskin, berättar Stefan när vi tar de sista bilderna på kajen.

Vi tackar Stefan för en intressant rundtur, inblicken i UX-världen och den spännande framtid som bilindustrin står inför. Sen kliver vi in i en imaginär Level 5-bil och knappar in ”slutdestination: Sigma-huset”.

Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta surfa på webbplatsen antar vi att du accepterar att vi använder cookies. Läs mer här.

Jag fattar